fredag 20 september 2013

Varför är det ingen som pratar om luckorna?


Det här är ett inlägg som jag längtat länge på att få skriva, innan jag ens skaffade blogg. För luckorna i marken var bland de första grejerna som jag upptäckte i Star Stable, och jag och syrran brukade stå vid den vid Jaspers gård på kvällen och bara "MEN VAD ÄR DET FÖR NÅT ÄR DET INGEN SOM VET?!" Men ingen verkade veta något eller ens prata om det, och inget nämndes i något uppdrag.

Jag antog alltid att det skulle komma en förklaring ganska snart i historien, kanske att det hade med Dark Core att göra, men nej. Jag har fått fortsätta spekulera, och därmed kommit fram till vissa saker.

För det första så tänkte jag ju att det var Dark Core som låg bakom det, eftersom Garnok finns ju i underjorden (egentligen havet då) någonstans, och därför hade DC något slags tunnelsystem som de använder och därför lyser det på nätterna.

Ja, trodde jag ett tag iallafall, men det kanske inte är så troligt? Nej, jag vet inte men för ett tag sedan fick jag syn på det här i inledningstexten, vilket fick mig att tänka om:



Så ja, tänk om ljuset är kvar? (vilket det borde vara med tanke på Jorviks abnormala årstider, men det är en annan historia...)

Nu vet vi ju inte så mycket om A.A.E. (vad står e:et för egentligen?), men eftersom de även är arkeologer kan man ju anta att de gjort vissa utgrävningar, och då stött på det här ljuset. Och kanske byggt gångar ner, vem vet. Det skulle iallafall förklara varför det lyser så starkt. (Och kanske snodde Mario en bit av ljuset till sitt observatorium, hehe.)

Det förklarar i och för sig inte varför det är så svårt att försvara ön mot Garnok och andra pandoriska varelser (mer om dem i ett senare inlägg), och varför vi bara fått tag på en liten spillra av Aideens ljus när det finns luckor att bara öppna och gå ner i...

Och nu kommer vi till det sista, gällande symbolerna som finns på luckorna. Stjärnan är relativt enkel att lista ut, den andra cirkelformen har jag dock ingen aning om.

Markeringen på sjärnan ändras beroende på placeringen av luckan, här Jaspers gård som ligger i högra nedersta hörnet.



Luckan på Södra Jorvik har jag platsbestämt genom att dra linjer från tre olika ställen man kan se den (vilket inte rikitigt visade sig funka ändå.)




Så här har vi det färdiga mönstret. Som man kan se bör det alltså sitta en lucka på baksidan av de norra bergen vid Observatoriet!



Så varför sitter de i formen av en stjärna egentligen? Alltså jag har ingen aning... men det heter ju Star Stable.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar