lördag 7 februari 2015

Att Autospringa

I vissa spel finns en funktion som heter Autorun, vilket betyder att när du klickar på en knapp så kommer din karaktär fortsätta springa utan att du behöver göra något, hur länge som helst. Väldigt bekvämt.

Detta är något som saknas i SSO dock. Vi rider ju visserligen nästan alltid, och hästen fortsätter ju alltid tills den "tröttnar". Men ibland behöver man springa till fots, och då får man envist trycka in framåt-tangenten till fingrarna blir blåa.

Men inte behöver det vara så! Numlock är nämligen svaret. Har du en siffersats bredvid tangentbordet har du nämligen inte bara två "styrdon", utan tre. (Utöver WASD och piltangenterna.) På tangenterna 8, 4, 6 och 2 finns nämligen ett extra set piltangenter.

För att då autospringa, ska du se till att 'rätt' Numlock är på, den ska funka som pilar och inte siffror och är det fel trycker man bara på Numlock-knappen en gång. När du väl springer, tryck på Numlock igen samtidigt som framåtpilen. Släpp båda knapparna. Ta-da! Din karaktär springer själv!

För att stänga av det tryck bara på Numlock och sedan framåtpilen (8:an) igen, var för sig.

Har du inte en siffersats kan du ha tur ändå, det kan nämligen funka likadant med tex F-tangenterna (Funktiontangenterna 1-12 som är över tangentbordet.) Är inte 100% säker att detta går på alla datorer, men min kan det iallfall.

Exempelvis F5, säger vi. Gör precis som med Numlock, håll in framåtpilen, fast i detta fall W, och sedan F5. Släpp dem och du autospringer. Stäng av genom att endast trycka framåt igen.

Jag lärde mig nyss detta om numlock vilket jag är superglad över, det hade jag behövt veta många, många gånger. Jag visste dock att nånting gjorde att man kunde springa automatiskt eftersom jag lyckats sätta på det ett antal gånger. Problemet var då att jag inte kunde stänga av det, haha.

Bonustips: för att styra kameran när du springer precis som när du rider, och inte bara riktningen; håll in båda musknapparna och snurra.




1 kommentar:

  1. Ooooh! Superbra inlägg! Speciellt den att snurra kameran när man springer, har alltid undrat hur folk gör xD

    Har inte riktigt saknat att autospringa, däremot att kunna klicka på vägen framför mig och ha min ryttare att springa dit automatiskt. Har haft det i andra spel och det är så najs. Inte bara slipper man krångla när man vill stanna, man slipper även pressa framåt med tangentbordet x)

    SvaraRadera