söndag 18 januari 2015

Redigeringsskola: Hur jag gör en enkel redigering

Här kommer starten på en liten redigeringsserie jag kommer ha de närmsta månaderna, med lite tips och tricks för hur jag redigerar. Varning för långt inlägg :)

Notis: Jag försökte verkligen göra denna guide med först Gimp och även Paint Tool Sai, eftersom båda de programmen är gratis och därav tillgängliga för fler, men jag kom knappt halvvägs innan jag gav upp...*headdesk* ... klarar mig tydligen inte utan bekvämligheten i Photoshop, haha...;(

Men ni som inte har Photoshop kan förstås på eget bevåg (eller så kanske ni redan bemästrar dem?) försöka er på Gimp eller Paint Tool Sai. Ladda ner här och här.


Jag är nog en i mängden när det gäller att redigera bilder från SSO, eftersom det är väldigt populärt på bloggarna runtom i communityt. I den här serien kommer jag komma med lite tips och sånt som kan vara bra om man vill prova på att redigera eller kanske bli bättre.

Att tänka på: Detta är bara hur jag själv gör saker. Det finns lika många metoder som det finns redigerare, så se detta bara som lösa riktlinjer. Dessutom finns det i alla olika redigeringsprogram massor av sätt att göra olika saker, så det gäller att bara prova sig fram.

Jag använder även en ritplatta, just min heter Bamboo Fun och ser ut såhär: 


Den är en hyfsat billig för ca 700 kr om jag kommer ihåg rätt. Priserna för en ritplatta kan vara allt från flera tusen till budgetmärken för någon hundralapp.

Det är i och för sig inte nödvändigt med en platta för att redigera, men det mesta jag gör här bygger på att måla.

Viktig regel: När du börjar på något nytt på en bild, skapa alltid ett nytt lager. Då kan du nämligen sudda eller radera utan att skada bakgrunden om något blir fel, vilket är väldligt bra att kunna göra. För något kommer bli fel, garanterat! x)




Då sätter vi igång!

Steg 1 - Beskära och förstora bilden. (Klicka på bilderna för att se mer detalj.)


Här har vi då startbilden som vi ska jobba på. Just i den här bilden är motivet, dvs hästen, ganska liten så för att få den mer i fokus kan vi beskära den med Crop tool.



Genom att sedan förstora bilden blir det mycket lättare att se och komma åt detaljer, och man behöver inte måla så pyttelitet. Runt 200 % tar jag oftast.



Steg 2 - Nu är det bara att måla och redigera på det som ska göras. (Obs! Nytt lager!) Jag använder en liten vanlig pensel och ritplattans funktion "Pressure for size" med runt 50% opacitet.




Många, inklusive mig, brukar fylla i eller måla helt ny man, svans och eventuellt ryttarens hår. Jag börjar med en grundfärg att fylla i med, lättast är att hålla in Alt och ta en färg någonstans på bilden.
Här har jag lite slarvigt fyllt i man och svans med en mörk färg.



Allting man målar bör ha minst 2-3 lager av färg för att få till verklighetskänslan, och efter en mörk färg kan man fylla i med en halvmörk.



Jag använder sen Smudge (ganska svagt, styrkan på runt 10 %) för att smeta ut det målade lite och göra det mjukare.
















Nu skapar jag ett nytt lager för den sista färgen som behövs, den ljusaste - aka highlights. På så sätt kan jag smeta ut den individuellt från de andra (så länge inte knappen 'Sample all layers' är intryckt!) I detta fall har jag valt en mindre pensel, med mellangrå färg som ändå nästan framstår som vit mot den mörka bakgrunden. Ju ljusare färg man använder, desto lägre opacitet behövs, annars blir det lätt väldigt skarpa onaturliga linjer (om det nu inte är det man vill ha.)



Dags att smeta, dock väldigt försiktigt. Man kan nu upprepa processen igen och igen om man vill, lägga till fler nyanser och sedan smeta ut. Det brukar ta mig ett tag innan jag är nöjd.



Steg 3 - Dags att fixa ett par "felaktigheter" i bilden. Vi har ju till exempel de hemska stigbyglarna...
Jag målar över den utstickande delen på ett nytt lager...


...och sedan tar jag färg från den resterande stigbygeln och målar den på rätt plats runt foten. Kanske inte så perfekt perspektiv och allt sånt (jag är nämligen inte såå bra på att måla saker för hand) men den är iallafall mindre iögonfallande än den knasiga.



Här har vi även en tygel som lyckats försvinna nästan helt. Jag målar över det lilla som syns och gör en helt ny. Detta får man ofta göra eftersom tyglarna alltid är krokiga och åker in i hästen osv.



Steg 4 - Nuså, dags för highlights! Här behöver man titta på var i bilden ljuset kommer från, är det från höger är det högra sidan av ens målarobjekt som ska vara ljusast, och motsatta sidan låter man bli. Just denna bild har solen rakt bakom, så då kan man tänka att ljuset kommer svagt uppifrån.



Här finns det lite olika stilar man kan välja på, exempelvis svarta konturer för nattbilder, ljusblått för månljus, eller någon helt annan färg beroende på vilken känsla man vill ha. Här tar jag enkelt ljus gulvit som passar bra på bilder från mitt på dagen.

Lite konturer + smudge...



En lite bredare pensel med låg opacitet för extra ljus runt konturerna, tänk att solens strålar sipprar över kanten lite. Sudda bort det som hamnar utanför.



Steg 5 - Nu kan vi ge oss på skuggor. Bred pensel, svart färg och låg opacitet. Måla lite runtom på hästens mörkare delar, förstärk de som redan finns. Jag fyller även i zebraränderna över hästens knän lite mer.



Och sista skuggan; den på marken.



Nu är vi på ett av de sista stegen, där du kan kolla hur bilden i helhet ser ut. Mixtra lite med konstrast-reglagen för att se hur du vill ha din bild.



Valfritt: lägg till ditt namn nånstans på bilden. Bildstölder händer och det blir svårare (men inte omöjligt) för någon att sno den om det redan står ett namn på bilden.

Det färdiga resultatet:



Hoppas någon fick någon hjälp av tipsen, och har ni försökt er på en bild så vore det kul att se resultatet! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar